29.10.13

Kale chips

För några veckor sedan så intrudocerade en vän mig till grönsaken kale. Tydligen så heter det 'kruskål' på svenska. Hursomhelst så är kale (förlåt men kruskål?) ett av de nya superfoodsen dvs. Skitnyttigt. Tydligen så ska det ha en massa antioxidanter och motverka cancer såsom bröst och prostatacancer och så vidareoch så vidare. Fråga Wikipedia. Hursomhelst så fick jag syn på denna grönsak idag när jag handlade middag och bestämde mig för att göra kale chips - vilket var det jag hade blivit bjuden på av min vän.
Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att det är riktigt jäkla gott. Jag förstår om man är skeptisk. Jag var skeptisk och Chris var ännu mer skeptisk. Han tror knappt på någon nyttig, god mat. MEN. Några minuter i ugnen med olivolja och kryddor så förvandlas denna grönsak till superkrispiga goda och nyttiga alternativ för chips som varken jag eller pojkvännen kunde motstå.
Så enkelt att alla måste prova:
10 blad grön kruskål, skär bort den grova reven i mitten
1 msk olivolja
havssalt
blandade torra örtryddor efter smak (jag använde 1 tsk paprika krydda och 1/2 tsk chili flakes)
Sätt på ugnen på 160-180 grader.
Ta fram en plåt och lägg på bakplåtspapper.

Skär kålen i mindre chipsiga bitar. Blanda olivolja med kryddorna i en skål och blanda runt kålen.
Rosta i ugnen ca 5-15 minuter (beror helt på ugn men kolla till dem så att de inte bränns) tills de är krispiga. Rör om då och då.
Salta till smak.